MUZYCZNE NAGRODY DLA INDIAN
NAMA 2004
Lista nagrodzonych Nagrodami Muzycznymi Tubylczych Amerykanów
za rok 2004
Artysta Roku: Litefoot – Native American Me (Red Vinyl)
Najlepsze nagranie Blues/Jazz: Cecil Gray & Red Dawn Blues Band – Indian Harmony (CG)
Najlepsza składanka: Northern Cree & Friends – Honoring Singers & Songmakers Vol. 2 (Cyn)
Debiut Roku: Jay Nez – My Family (D 1)
Najlepsza Arystka: Yolanda Martinez –Native Heartbeat (Legends Alive)
Najlepsze Nagranie Folk/Country: Qua Ti Si – Through Indian Eyes (Shadagea)
Flecista Roku: Billy WhiteFox – When the Wind Sings (Singin Wolf)
Nagranie Gospel/Chrześcijańskie: Rezawrecktion – It's Time (Lions Den)
Duet/Grupa Roku: Blackfire – Woody Guthrie Singles (Tacoho)
Najlepsze Nagranie Historyczne: Cozad - California Pow Wow (Soar)
Najlepsze Nagranie Niezależne: Stan Summers – Walkin' n Fire (CPR)
Najlepsze Nagranie Instrumentalne: Joseph Firecrow & Billings Symphony – Signature – Parmly's Dream (P)
Artysta Roku: Eli Secody - Butterfly (Secody)
Najlepsze Nagranie New Age: Douglas Blue Feather – Star Nations (Spirit Hawk)
Najlepsze Nagranie Pop/Rock: The 9 Feat. Micki Free – Ruff Masters (Island)
Najlepsze Nagranie Pow Wow: Black Lodge, Star Society, Mocassin Flats – Blackfoot Pow Wow
Najlepszy Producent: Tom Wasinger & Mary Youngblood – Feed the Fire (SWave)
Najlepsze Nagranie Rap/Hiphop: Shadowyze – Red Hawk Woman (Tomahawk)
Płyta Roku: Jim Boyd – Going To The Stick Games (Thunderwolf)
Piosenka/Singiel Roku: Jimmy Lee Young – One Voice One Cry (Crystal Feather)
Autor Tekstów Roku: Felipe Rose – Red Hawk Woman (Tomahawk)
Najlepsze Wideo: Walela – Walela In Concert (Rich Heape Films)
Najlepsze Nagranie Mówione: Mary Louise Defender Wilson - The Way We Are (Makoche')
Najlepsze Nagranie Tradycyjne – Randy Wood – Round Dance Blues (Canyon)
Najlepsze Nagranie World Music: Yarina - Nawl (Yari)
Tubylcze Serce: Scott August – Sacred Dreams (Cedar Mesa)
GRAMMY 2005
Zdominowana przez hołdy dla twórczości zmarłego niedawno Raya Charlesa tegoroczna ceremonia wręczania nagród amerykańskiego przemysłu muzycznego nie wzbudziła wśród Indian porównywalnych do zeszłorocznych kontrowersji. Do wręczanej piąty raz nagrody w kategorii Najlepsze Nagranie Tubylczych Amerykanów nominowani byli:
Cedar Dream Songs - Billy Miller
Straight Up Northern - Black Eagle
Family Traditions - Black Lodge Singers
Covenant - Joanne Shenandoah
Feed the Fire - Mary Youngblood
“Indiańską GRAMMY” otrzymał ostatecznie piosenkarz i kompozytor muzyki folk i rock, tubylczy działacz i artysta-malarz, pochodzący z rezerwatu Stockbridge-Munsee Mohikanin Billy Miller. Dla mieszkającego od lat w stolicy muzyki country Nashville Millera było to pierwsze takie wyróżnienie. Dla Kraju Indian to dowód na rosnące uznanie dla innych niż pow-wow, bardziej współczesnych odmian muzyki tubylczej - nagrodzony album jest zbiorem instrumentalnych utworów na flet.
Ani Bill Miller, ani otwierający całą ceremonię ubiegłoroczny zwycięzca w tej samej kategorii - grająca w stylu pow-wow grupa Black Eagle z Puebla Jemez - nie doczekali się niestety transmisji telewizyjnej ze swego udziału w wielogodzinnym muzycznym show w Los Angeles.
Wśród występujących na scenie znalazło się meksykańsko-indiańskie trio Los Lonely Boys z zachodniego Teksasu (Najlepszy Występ Popowy Grupy), zaś w nowej kategorii Najlepszy Album Muzyki Hawajskiej nagrodzono "The Slack Key Guitar Volume 2" z utworami dziesięciu muzyków grających na gitarze w typowym dla tych wysp stylu ki ho'alu.
Cień