Antropologiczne
wędrówki po kulturze, red. Wojciech J. Burszta,
Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1996.
|
Arbiszewski
Krzysztof, Szczególny obowiązek cywilizacji zachodniej,
"Kultura Współczesna" 1998, nr 1- 2.
|
Awin
Arkadiusz, Puszczaństwo końca XX wieku, "Na tropie"
1997, nr 4(69).
|
Bartuszek
Przemysław, Indianistyczne ruchy w Polsce i na świecie,
"Społeczeństwo Otwarte" 1998, nr 2 (20).
|
Bauman
Zygmunt, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut
Kultury, Warszawa 1994.
|
Bauman
Zygmunt, Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna,
tł. Janina Bauman, PWN, Warszawa 1995.
|
Berne
Eric, W co grają ludzie. Psychologia stosunków
międzyludzkich, PWN, Warszawa 1994.
|
Beźnic
Szymon, Kontrkultura po indiańsku- charakterystyka Polskiego
Ruchu Przyjaciół Indian, "Nomos" 2000, nr
30/31.
|
Bęben
Wojciech, Rosiński Franciszek M., Stosunek społeczności
pierwotnej do przyrody, "Człowiek i Przyroda" 1997,
nr 6 .
|
Buchowski
Michał, Burszta Wojciech, O założeniach interpretacji
antropologicznej, PWN, Warszawa 1992.
|
Burszta
Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie,
interpretacje, Zysk i S- ka Wydawnictwo s.c., Poznań 1998.
|
Castaneda
Carlos, Nauki Don Juana. Wiedza Indian z plemienia Yaqui,
tł. Adam Szostkiewicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków
1991.
|
Cerwinka-Brka
Jerzy, Woodcraft - leśna wiedza i leśne braterstwo w:
Leśny almanach, wybór i tł. Milan Klimanek, Walden,
Katowice 1999.
|
Clifford
James, Kłopoty z kulturą, Dwudziestowieczna etnografia,
literatura i sztuka, tł. Ewa Dżurak, Joanna Iracka, Ewa
Klekot, Maciej Krupa, Sławomir Sikora, Monika Sznajderman, KR,
Warszawa 2000.
|
Cooper
James Fenimore, Pionierowie, tł. Tadeusz Evert, Iskry,
Warszawa 1990.
|
Crosby
Alfred W., Imperializm ekologiczny. 900- 1900, tł. Maciej
Kowalczuk, wyd. PIW, Warszawa 1999.
|
Curwood
James Oliver, Włóczęgi Północy, tł. Jerzy
Marlicz, Iskry, Warszawa 1989.
|
Czachowski
Hubert, Marciniak Tomasz, Indianie sentymentalni:
etnosocjologia komiksu i dziecięcych figurek, "Zabawy i
Zabawki" 1998, nr 3.
|
Devall
Bill, Sessions George, Ekologia głęboka. Żyć w przekonaniu, że
natura coś znaczy, tł. Elżbieta Margielewicz, Pusty Obłok,
Kraków1995.
|
Dilthey
Wilhelm, O istocie filozofii i inne pisma, tł. Elżbieta
Paczkowska-Łagowska, PWN, Warszawa 1987.
|
Dobroczyński
Bartłomiej, New Age, Znak, Kraków 2000.
|
Dżurak Ewa,
Literatura i rytuał. Elementy tradycyjne we współczesnej
powieści indiańskiej, "Konteksty" 1995, nr 3- 4
(230- 231).
|
Eastman-
Ohiyesa Charles A., Abecadło indiańskiego zwiadowcy, tł.
Milan Klimanek, Tadeusz Wyrwalski, Walden, Katowice 1998.
|
Encyklopedia
Popularna PWN, red. Rafał Łąkowski, PWN, Warszawa 1982.
|
Filipiak
Marian Od subkultury do kultury alternatywnej: wprowadzenie do
subkultur młodzieżowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii
Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999
|
Foucault
Michel, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, tł.
Tadeusz Komendant, Aletheia, Warszawa 1993.
|
Godyń
M., Gawędy Bena Hunta, "W Kręgu Wodzów"
1990, nr 1-2.
|
Hario
Joy, Wiersz z orłem, tł. Marek Maciołek w: Zbiór
tekstów indiańskich. Dobro będzie ci dane, Wydawnictwo
Grupy Działań Twórczych, Chodzież 1991.
|
Huxley
Aldous, Filozofia wieczysta, tł. Jerzy Prokopiuk i
Krzysztof Środa, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1989.
|
Janion
Maria, Zmierzch Paradygmatu, w: Maria Janion, "Czy
będziesz wiedział, co przeżyłeś", wyd. Sic!, Warszawa
1996.
|
Jawłowska
Aldona, Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa 1975
|
Jurczyński
Jerzy, Pogrobowiec, czyli rzecz o westernie (1980-
1993), "Iluzjon" 1994, nr 2 (54).
|
Kmita
Jerzy, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985.
|
Kmita
Jerzy, O kulturze symbolicznej, COMUK, Warszawa 1982
|
Kowalska
Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki,
Arkady, Warszawa 1989.
|
Kubiak
Anna E., Klimaty New Age- strefy, pogranicza, prognozy,
"Przegląd Religioznawczy" 1997, nr 4 (186).
|
Kulasiewicz
Jagoda, Głęboka ekologia Arne Naessa, Zeszyty Edukacji
Ekologicznej "Pracowni na rzecz wszystkich istot" 1993,
zeszyt 6.
|
Lacroix
Michel, Ideologia New Age, tł. Magdalena Gałuszka,
Książnica, Katowice 1999.
|
Levi-Stauss
Claude, Spojrzenie z oddali, tł. Wincenty Grajewski, PIW,
Warszawa 1993.
|
Levi-Strauss
Claude, Eribon Didier, Z bliska i z oddali, tł. Krzysztof
Kocjan, Opus, Warszawa 1994.
|
Levi-Strauss
Claude, Myśl nieoswojona, tł. Andrzej Zajączkowski, PWN,
Warszawa 1969.
|
Levi-Strauss
Claude, Smutek tropików, tł. Aniela Steinberg,
Opus, Łódź 1992.
|
Lewicka
Joanna, Indiański światopogląd ekologiczny a kształtowanie się
panindianizmu, "Lud" 1998, tom 80.
|
Litwiniszyn
Aldona, New Age - "nowy" paradygmat kultury,
"Przegląd Religioznawczy" 2001, nr 3- 4.s
|
Lyotard
Jean- Franqois, Kondycja ponowoczesna: raport o stanie wiedzy,
Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Aletheia, Warszawa
1997.
|
May Karol,
Czarny Mustang, tł. Maria Szmatowicz i Marianna Świętek,
Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1989.
|
Medicine
Eagle Brooke, Być wojownikiem, tł. Anna Zygmunt, Marek
Nowocień, w: Zbiór tekstów indiańskich. Dobro
będzie ci dane, Wydawnictwo Grupy Działań Twórczych,
Chodzież 1991.
|
Michalik
Leszek, Indianie obu Ameryk. Wampum i poncho. Tradycyjne
rękodzieło Indian Ameryki Północnej i Łacińskiej, W&P,
Kwidzyn 1997.
|
Michalik
Leszek, Wojownicy gwiaździstych tarcz, Miniatura, Kraków
1999.
|
Myerhoff
Barbara G., Pejotlowe łowy, Sakralna podróż Indian
Huiczoli, tł. Andrzej Szyjewski, Znak, Kraków 1997.
|
New
Age- nowe oświecenie?, red. Anna Brzezińska, Krzysztof
Bondyra, Jowita Wycisk, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań
1999.
|
Niedek
Mikolaj, Filozofia kultury czy cywilizacji?, "Przegląd
Humanistyczny" 2001, nr 2.
|
Niedźwiedź
Anna, Cywilizacja - natura, "Opcje" 1995, nr 4.
|
Nowaczyk
Mirosław, Antynomie nowej duchowości, "Przegląd
Religioznawczy" 1997, nr 4 (186).
|
Nowicka
Ewa, Indianin nie z westernu, w: Obrazy świata białych,
red. Andrzej Zajączkowski, PIW, Warszawa 1973.
|
Nowicka,
I. Rusinowa, Wigwamy, rezerwaty, slumsy. Z dziejów
Indian w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 1988.
|
Olszewska-Dyoniziak
Barbara, Społeczeństwo i kultura, Universitas, Kraków
1994.
|
Ossowski
Stanislaw, Więź społeczna i dziedzictwo krwi, Spółdzielnia
Wydawnicza "Książka", Warszawa 1948.
|
Pawluczuk
Włodzimierz, Światopogląd jednostki w warunkach rozpadu
społeczności tradycyjnej, PWN, Warszawa 1972.
|
Pożarowszczyk
Alina, Carlos Castaneda: wielki mistyfikator czy reporter
Nieznanego?, "Akcent" 1993, nr 3 (53).
|
Praktyczny
słownik współczesnej polszczyzny, red. Halina
Zgółkowa, "Kurpisz", Poznań 1996.
|
Przybysz
Piotr Jan, Źródła estetyki nowej duchowości,
"Przegląd Religioznawczy" 1997, nr 4 (187).
|
Rachwał
Tadeusz, History. Of Indians w:
"We are all Indians": violence, intolerance,
literature, Wojciech Kalanga, Tadeusz Sławek, PNUŚ, Katowice
1990.
|
Rodi
Frithjof, Kultura i cywilizacja: (próba nowego ujęcia
zdewaluowanej pary pojęć), tł. Krzysztof Guczalski, "Kultura
Współczesna" 1999, nr 1.
|
Rorty
Richard, Heidegger, Kundera, Dikens, tł. M. Kwiek,
w; Między pragmatyzmem a postmodernizmem. Wokół
filozofii Richarda Rorty'ego, red. A. Szahaj, Wydawnictwo
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1995.
|
Said
Edward, Orientalizm, tł. Witold Kalinowski, PIW, Warszawa
1991.
|
Sarjusz-Wolski
Marek, Indiańska droga (sami siebie nazwali ambasadorami
czerwonoskórych), "Przegląd Tygodniowy"
1986, nr 39.
|
Serafin
Ewa, Vincenza wtajemniczenie w naturę, "Literatura
Ludowa" 1998, nr 1.
|
Seton
Ernest Thompson, Poselstwo Indianina, tł. Tadeusz
Wyrwalski, Biblioteczka Walden, Katowice 1994.
|
Seton
Ernest Thompson, Zwitek kory brzozowej woodcraftu, tł.
Milan Klimanek, Walden, Katowice 1992.
|
Słownik
języka współczesnego języka polskiego, red. Elżbieta
Wierzbicka, Reader's Digest, Warszawa
1998.
|
Słownik
pojęć filozoficznych, red., Władysław Krajewski, Wydawnictwo
Naukowe "Scholar", Warszawa 1996.
|
Słownik
Socjologiczny, red. Krzysztof Olechnicki, Paweł Załęcki,
Graffitti BC, Toruń 1997.
|
Sobolewska
Anna, Przyroda i pustka w sztuce i myśli wschodu,
"Konteksty" 1995, nr 1 (228).
|
Stomma
Ludwik, Natura: kultura, "Konteksty" 1997, nr 1-
2.
|
Sudak
Aleksander, Leksykon 300 najsłynniejszych Indian,
Akcydens, 1995 Poznań.
|
Szewczyk
Wiesław, Postmodernizm i New Age we wspólnej
przestrzeni, "Społeczeństwo Otwarte" 1996, nr 50.
|
Szklarscy
Krystyna i Alfred, Złoto Gór Czarnych, Śląsk,
Katowice 1984.
|
Śliwerski
Wojciech, Ernest Thompson Seton, "Drużyna-
propozycje" 1982, nr 5- 7.
|
Tischner
Józef, Filozofia dramatu, Znak, Kraków 1998.
|
Todorov
Tzvetan, Podbój Ameryki. Problem innego, tł. Janusz
Wojcieszak, Aletheia, Warszawa 1996.
|
Tokarska-Bakir
Joanna, Dalsze losy syna marnotrawnego. Projekt etnografii
nieprzeźroczystej, "Konteksty" 1995, nr 1 (228).
|
Tokarski
Stanisław, Orient i Kontrkultury, Wiedza Powszechna,
Warszawa 1984.
|
Tomasiewicz
Jaroslaw, Stare religie Nowej Ery. Główne nurty
współczesnego neopoganizmu, "Nomos" 1994, nr
5- 6.
|
Tomicka
Joanna, Tomicki Ryszard, Drzewo życia: ludowa wizja świata i
człowieka, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa
1975.
|
Tyralska-Wojtycza
Elżbieta, Stojak-Ślęczek Ewa, Człowiek a przyroda w kulturze
Indian i współczesności: (scenariusz Światowego Dnia
Ochrony Środowiska), "Aura" 1997, nr 5.
|
Wielka
Encyklopedia PWN, red. Jan Wojnarski, PWN, Warszawa 2002, tom
12.
|
Wyrwalski
Tadeusz, Rozwój idei puszczańskiej w skautingu 1902-
1939, Harcerska Oficyna Wydawnicza, Kraków 1990.
|
Zawiślak
Małgorzta, Bizony ciągle tańczą (Polscy "Indianie"
to nieodrodne dzieci New Age, które próbują
odnaleźć zatraconą w kulturze zachodu harmonię ze światem,
"Przegląd Tygodniowy" 1996, nr 21.
|
Zieleniewski
Marek, Indianie z dorzecza Wisły, "Wprost" 1986,
nr 21.
|