Biurokracja i zwrot Bobrzego Z
awiniątkaPoniższ
a notatka, obejmująca m.in. opis Bobrzego Zawiniątka Czarnych Stóp, jest typowym dokumentem opisującym postępowanie federalnej agencji zobowiązanej specjalną ustawą do zwrotu Indianom posiadanych przez nią tubylczych obiektów dziedzictwa kulturowego. [Cien]Notatka o zamiarze repatriacji obiektu kulturowego w posiadaniu Peabody Museum
Służba Parków Narodowych informuje niniejszym, zgodnie z Ustawą o ochronie grobów Tubylczych Amerykanów i repatriacji (NAGPRA), o zamiarze repatriacji kulturowego obiektu w posiada
niu Peabody Museum of Archaeology and Ethnology przy Uniwersytecie Harvarda w Cambridge, Massachusetts, który to obiekt odpowiada definicji "świętego przedmiotu" oraz "obiektu dziedzictwa kulturowego".Bobrze Zawiniątko składa się z zewnętrznej osłony
z malowanej skóry wapiti i wewnętrznej osłony ze skóry bizona; zawiera dziewiętnaście ptasich skór lub części ciała oraz zestaw złożony z dwóch skór ptasich, czterech wiewiórczych, dwóch bobrzych i czterech z piżmoszczura, jednej skóry norki, jednej łasicy i jednej jelonka, a także sześć zawiniętych woreczków z pęcherza, cztery pałeczki, bizonie żebro oraz torbę z bobrzego futra zawierającą woreczek z pęcherza, tytoń, kościane szydło i zdobioną koralikami futrzaną ozdobę. Dodatkowe zawiniątko zawiera dwa skórzane woreczki z czerwoną i czarną farbą, skórzany woreczek z bizonią skałą, jedenaście skórzanych grzechotek, prostokąt malowanej surowej skóry, jedną grzechotkę z kopyt wapiti, osiem pałeczek i dwa warkocze słodkiej trawy. Akcesoria obejmują lulkę fajki w czerwonej skrzynce z czerwoną osłoną oraz kawałek kija.Bobrze Zawiniątko otrzymał w 1942 roku Frank Red Crow, który sprzedał je M.H. Waltersowi, działającemu w imieniu Denver Art Museum. W 1952 roku Denver Art Museum przekazało je do Peabo
dy Museum of Archaeology and Ethnology w Cambridge, Mass.Dokumentacja przedstawiona przez przedstawicieli Narodu Blackfeet, działających w imieniu Konfederacji Blackfeet (obejmującej Pierwsze Narody Piegan i Blood z Kanady) wskazuje, że Bobrze Zawiniątko jest pilnie niezbędne do dalszego praktykowania tradycyjnej religii Blackfeet przez jej obecnych wyznawców. Przedstawiciele Narodu Blackfeet stwierdzają ponadto, że przedmiot ten ma dla Konfederacji trwałe tradycyjne i kulturowe znaczenie, i nie mógł być p
rzekazany lub w inny sposób oddany przez żadnego z członków plemienia.Kierownictwo US Fish and Wildlife Service oraz agencje stanowe, zapytane o kwestię przepisów o ochronie przyrody wyraziły zgodnie opinię, iż nie ma żadnych przeciwwskazań do przekazania zawiniątka.
W oparciu o powyższe informacje władze Peabody Museum uznały, iż - zgodnie z przepisami - ten obiekt kulturowy jest szczególnym przedmiotem obrzędowym, niezbędnym tradycyjnym przywódcom religijnym Tubylczych Amerykanów do praktykowania tradycyjnych religii tubylczych przez ich obecnych wyznawców. Władze Peabody Museum uznały też, że - zgodnie z przepisami - ten przedmiot kulturowy ma trwałe historyczne, tradycyjne i kulturowe znaczenie kluczowe dla samej kultury i nie mógł zostać oddany, poświęcony lub przekazany przez żadną jednostkę. Ponadto, władze Peabody Museum uznały, że - zgodnie z przepisami - istnieje wystarczająco ścisły związek między tymi przedmiotami a Narodem Blackfeet.
Przedstawiciele innych indiańskich plemion, które uważają się za kulturowo związane z tym przedmiotem, powinni skontaktować się z Panią Barbarą Isaac, zastępcą dyrektora Peabody Museum w Cambridge, Mass., przed 10 czerwca 1996 roku. Repatriacja przedmiotu do Narodu Blackfeet może rozpocząć się po tej dacie, jeśli nie pojawią się inne roszczenia.
Francis P. McManamon, Konsultant ds. Archeologii; 6 maja 1996
Przełożył Marek Nowocień